کارگاه آموزشی خصوصی کنگره 60 ویژه مسافران روزهای چهارشنبه
چهارشنبه 2 بهمن 1398 ساعت 19:18 | نوشته ‌شده به دست میثم امیری | ( نظرات )
هفتمین جلسه از دوره سیزدهم کارگاه‌های آموزشی خصوصی ویژه مسافران با استادی کمک راهنمای محترم آقای شاهرخ , نگهبانی آقای سالار و دبیری آقای تورج با دستور جلسه  (وادی پنجم و تأثیر آن روی من) در روز چهارشنبه  03 بهمن ماه 1398 رأس ساعت ۱۷ آغاز بکار نمود.

 خلاصه سخنان استاد:

زمانی که می‌خواهیم در مورد وادی‌ها صحبت کنیم لازمه‌اش اشاره‌ای به وادی‌های گذشته است.

وادی اول وادی تفکر است . یعنی اولویت‌بندی – فکر را با تفکر اشتباه نگیرید. فکر جمع دارد و می‌توانیم بگوییم افکار درصورتی‌که تفکر جمع ندارد و یکی است.

در لحظه می‌توانیم به چند موضوع فکر کنیم و انرژی خود را تقسیم‌بر تعداد افکار کنیم که حاصل چندان خوب نخواهد بود ولی تفکر یعنی یک موضوع و یک موضوع هم یعنی اولویت‌بندی . یک موضوع در بالاتر قرار می‌گیرد و تمام موضوعات من در آن جهت قرار می‌گیرد.

این اصلاً چیز سختی نیست چون من در زمان مصرف هم این اولویت را داشتم که برای هرکاری باید موادم را مصرف می‌کردم. یعنی به‌صورت ناخودآگاه اولویت‌بندی بلد هستم که الآن باید با آگاهی اولویت‌بندی کنم که اولویت من سفر اولی سفر کردن و رسیدن به رهایی است. یعنی همه‌ی کار وزندگی‌ام رادارم ولی نباید خدشه‌ای به اولویت من وارد شود.

وادی دوم، وادی امید و ناامیدی است. فکر نکن 10 الی 15 سال تخریب شدی ، دیر شده و همه‌چیز را از دست دادی !

تو از خلقتت هدف‌داری و هدف را با رفتن در مسیر ارزش‌ها پیدا خواهی کرد. حتی سنگ و درخت فلسفه خلقت دارند چه رسد به انسان که اشرف مخلوقات است. باید امیدوار بود و روبه‌جلو حرکت کرد تا به هدف اولیه از خلقت خود برسیم.

وادی سوم در رابطه با خودباوری و اعتمادبه‌نفس صحبت می‌کند. در این وادی می‌گوید باید مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیریم. مسئولیت اعتیاد من با خودم بوده نه دوستان و دیگران.

در سفر کردن هم با مسئولیت‌پذیری می‌توانی به خودباوری برسی.

در وادی چهارم می‌گوید مسئولیت کارهایت را گردن خدا نینداز و برای این کار لازمه‌اش شناختن انسان است. پس وادی چهارم خودشناسی یا انسان‌شناسی  می‌شود و در مورد نفس و مراتب آن و صور آشکار و پنهان انسان آگاهی می‌دهد.

تا اینکه به وادی پنجم می‌رسیم که "در جهان ما تفکر قدرت مطلق حل نیست، توأم با رفتن و رسیدن آن را کامل می‌نماید."

یعنی تا الآن تفکر و امیدواری و مسئولیت‌پذیری و خودشناسی بود تا بتوانی این قوه را به فعل تبدیل کنی.

در این وادی می‌گوید در جهان ما (گویا در جهان دیگری چنین نباشد) تفکر قدرت مطلق حل نیست و این یعنی در جهان خاکی تفکر به‌تنهایی کارساز نخواهد بود و باید از سخن و قوه به فعل تبدیل شود.

در ابتدای وادی در مورد سه جهان خاکی و خواب و جهان ذهن صحبت می‌کند.

تفکر ایجاد می‌شود و ذهن شروع به پردازش می‌کند. مثلاً وقتی می‌خواهیم یک ساندویچ بخوریم لازمه‌اش این است که ابتدا ساختار آن را در ذهن خودساخته باشیم.

در این وادی جهان ذهن مقدمه برنامه‌ریزی و عمل تمرین برای چگونه زیستن در جهان خاکی  و سایر جهان‌های دیگر است.

من به‌عنوان سفر اولی باید در بستر ارزش‌ها قرار گیرم تا تفکراتم مرا به رشد برساند. اگر من در اولم بعد از چند ماه به مکانی بروم که مواد مصرف می‌کنند حتی اگر مصرف نکنم ولی در بستر ضد ارزش‌ها قرارگرفته‌ام و پردازش‌های ذهنی من در این بستر شروع به فعالیت می‌کنند.

در وادی اول می‌گوید فکر خودش به‌تنهایی قادر به ساختن است. در کنگره می‌گوییم همه‌چیز صفحه نقاشی سفید است و آرام‌آرام شروع به پدیدار شدن می‌کند. با حرکت روبه‌جلو رنگ و لعاب می‌گیرد .یعنی به عرصه ظهور می‌رسد و عن‌قریب است که اتفاق رخد دهد . پس باید ببینم در کدام جهت قرار می‌گیرم!

برای اینکه پردازش‌های ذهنی و تفکراتم را به عرصه ظهور درآورم نیازمند آرامش هستم و برای رسیدن به آرامش باید از اضطراب و عدم خودباوری و ناامیدی و ترس و ضد ارزش‌ها خارج شوم که کنترل ذهنم را در اختیار داشته باشم و تمرکز لازم در جهان ذهنی خود را داشته باشم و این نیازمند تزکیه و پالایش است.

در این وادی برای تزکیه و پالایش، هفت پارامتر را ذکر کرده است که همه این‌ها درواقع برای رسیدن به آرامش است و خود من هم باید این کارها را انجام دهم و بسیار مهم است.

اولی بازگشت از ضد ارزش‌هاست.

ابتدا باید وقتی به این مرحله می‌رسیم تفاوت ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها را بشناسیم. تا قبل از این وادی و این مرحله به شناخت آن‌ها رسیده‌ایم ولی قدرت انجام رساندن را نداریم.

سپس در مورد خودداری صحبت می‌کند که به زبان ساده یعنی وقتی از درستی یا نادرستی انجام کاری مطمئن نیستیم، از انجام آن خودداری کنیم. مثلاً در سفر اول لازم است از ملاقات با دوستان دوره مصرف که ممکن است پیشنهاد مصرف به ما دهند، خودداری نمود. خداوند به ما عقل و شعور و دانایی داده که بدون اطلاع به درون کاری که درست یا غلط بودن آن رانمی داینم نرویم.

موضوع بعدی قناعت است. قناعت به معنای خساست نیست. قناعت یعنی از هر آنچه در اختیارداریم کمال استفاده و بهترین استفاده را نماییم تا بالاترین راندمان را داشته باشیم.

بحث بعدی صبر است. صبر ازنظر کنگره عین حرکت است و نه گوشه‌نشینی و کاهلی!

صبر درواقع همان کاری است که من سفر اولی انجام می‌دهم. همه سختی‌های سفر را به جان می‌خرم، دستورات راهنما را اجرا می‌کنم و نتیجه‌اش به خاطر همان صبر است که حاصل می‌شود.

پارامتر پنجم تجسس-غیبت – قضاوت است. در این وادی می‌گوید که دوربینت باید روی خودت باشد.

اگر دوربینم دیگران را ببیند بعد شروع به تحقیق می‌کنم و این یعنی تجسس. اگر در جایگاهش نباشم اطلاعاتی کسب می‌کنم که اصلاً بودونبود آن موضوع تأثیری درحرکت وزندگی من ندارد!

همان‌طور که خوب یا بد بودن حال بغل‌دستی من تأثیری روی سفر من ندارد.

بعد از تجسس قضاوت می‌آید و بعدش هم غیبت که حال من نوعی را بد می‌کند که این پارامتر پنجم بیرون از کنگره هم بسیار کاربردی است.

مورد بعدی پس‌انداز است که به درآمد ما بستگی ندارد. در سفر اول پس‌انداز خیلی مهم است و در سفر دوم جز واجبات. در سفر اول اکثراً مواردی پیش می‌آید که دچار مشکل مالی می‌شوم و این به دلیل این است که با اضداد درگیر هستیم.

اگر یک‌میلیون درآمد داریم لازم است مثلاً سی صد هزار تومان آن را پس‌انداز کنیم.

پارامتر آخر هم توکل ،رضا و تسلیم است.

توکل یعنی خدا را وکیل قرار دادن نه این‌که بنشینم و بگویم خدایا سپردم به تو. توکل یعنی سعی و تلاش خودم را در سفر به بهترین شکل انجام دهم و در کنار این خداوند را وکیل خود قرار دهم.

به گفته‌ی یکی از دوستان که گاهی توکل ما تنها به زبان است و درواقع در دل اعتماد به توکلی که به خداوند نموده‌ایم نداریم که این اشتباه است و وقتی سعی و تلاشمان را کردیم و سپس به خداوند توکل نمودیم دیگر باید به بسپاریم.

مرحله بعدی رضا است که می‌گوید خدایا راضی‌ام به رضای تو!

مرحله بالاتر از رضا وجود دارد که به آن تسلیم می‌گویند. در این مرحله دیگر از خودخواسته‌ای نداریم و در لحظه زندگی می‌کنیم و هرچه باشد به آن تسلیم هستیم.

این مرحله را کسانی تجربه می‌کنند که به لحاظ آگاهی و دانایی مؤثر در مرحله بسیار بالایی قرارگرفته‌اند.

در سفر هم باید مسافر در مرحله تسلیم در برابر راهنما قرار گیرد چراکه راهنما هم نقش رب و مربی در سفر را ایفا می‌کند.




خلاصه نویسی : مسافر مسافر وحید لژیون دهم

تایپ : مسافر  علیرضا لژیون شانزدهم 

 عکس: مسافر مهدی از لژیون دهم

لژیون خدمتگذار : لژیون هشتم

تنظیم و ارسال : میثم امیری 


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
سه شنبه 22 بهمن 1398 08:40
ماشالا بچه های وبلاگ
فرامرز_لژیون دهم یکشنبه 6 بهمن 1398 19:45
ماشاالله به شعبه لویی پاستور
سامان جمعه 4 بهمن 1398 20:52
سلام. اولا تشکر میکنم از مهندس انصافا همه اساتید خوبن. ولی اقا شاهرخ جهانگیری تو مبحث جهان‌بینی و کنترل وهدایت رهجو. انشاالله همیشه موفق و سالم باشن وخیرش بیاد توی زندگیشون
شاهرخ جمعه 4 بهمن 1398 19:19
خداقوت خدمت بچه های وبلاگ
علیرضا پنجشنبه 3 بهمن 1398 00:16
خدا قوت خدمت همه خدمتگزاران شعبه لوئی پاستور
من که واقعا استفاده کردم.
ممنون از آقای شاهرخ
علیرضا رواگرد لژیون ۱۶
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات